PETITIE ARTICOL DE LEGE 213 COD PENAL

luni, 27 iulie 2009

Din nou in atentia presei!!!


Masinile inchiriate, tinte ale hotilor profesionisti

Merg la sediul firmelor, prezinta acte false sau chiar pe cele proprii, inchiriaza masini si apoi "uita" sa le returneze. Cu astfel de probleme se confrunta tot mai multe firme de rent a car. Pentru ca astfel de fapte sunt incadrate ca si abuzuri de incredere si nu ca furturi, administratorul unei firme de inchiriat masini, din Timisoara, a facut o petitie on-line pentru schimbarea articolului 213 din Codul Penal, care, spune acesta, favorizeaza infractorii.

Petitie de schimbare a legii

Tot mai multe firme care inchiriaza masini se plang ca inregistreaza pierderi substantiale din cauza clientilor care le vandalizeaza sau le fura autoturismele. Administratorii firmelor spun ca legile din Romania incadreaza o astfel de fapta la abuz de incredere si nu la furt, ceea ce duce la recuperarea prejudiciilor dupa ani sau chiar niciodata - firma depune plangere la Politie, masina este data in urmarire, dar rareori mai este recuperata.

Pentru ca s-a confruntat cu astfel de situatii, administratorul unei firme rent a car din Timisoara a facut o petitie on-line pentru schimbarea articolului 213 din Codul Penal, referitor la abuzul de incredere. Petitia a fost semnata de 23 de firme. "Cerem modificarea articolului de lege 213 Cod Penal, deoarece asa zisele «abuzuri de incredere» favorizeaza infractorii in detrimentul firmelor de rent a car, aducandu-le in pragul falimentului. De asemenea, in spatele acestei legi se ascund si firmele de asigurari si cele de leasing", isi argumenteaza initiativa Bogdan Istodorescu, administratorul S.C. Happy Auto S.R.L. Acesta spune ca firmei i-au fost furate doua masini la inceputul anului, si pentru niciuna nu a primit despagubiri - un Volkswagen Pasat, din 2008, si un Volkswagen Jetta, din 2009, de 35.000 de euro. Bogdan Istodorescu afirma ca masinile nu au fost recuperate.

Codul Penalreglementeaza in articolul 213 infractiunea de abuz de incredere ca fiind fapta unei persoane de a-si insusi un bun mobil al altuia, detinut cu orice titlu, sau dispunerea de acest bun pe nedrept ori refuzul de a-l restitui. Pedeapsa pentru infractiunea de abuz este inchisoarea de la 3 luni la 4 ani sau amenda.

In Codul Penal se precizeaza ca "persoana care detine bunul ce face obiectul infractiunii trebuie sa detina acel bun in baza unui titlu, fie ca este contract de gaj, depozit sau transport. Detinerea bunului nu reprezinta o posesie in sensul celei definite de Codul Civil, ci o detentie precara, ceea ce presupune obligatia celui care detine de a returna bunul in momentul incetarii raportului juridic. Daca nu exista un raport patrimonial in baza caruia se detine lucrul, nu se poate retine infractiunea de abuz de incredere, ci este o infractiune de furt. Ori de cate ori bunul, obiect al infractiunii, este proprietate privata, cu exceptia cazului in care acesta apartine partial sau in intregime statului, actiunea se pune in miscare la plangerea prealabila a persoanei vatamate. Impacarea partilor inlatura raspunderea penala a faptuitorului", se mai precizeaza in Codul Penal.
Pierderi uriase

Potrivit declaratiilor administratorilor de firme rent a car, care au semnat petitia, o astfel de firma poate pierde, anual, intre 50.000 si 100.000 de euro. Exceptandu-i pe cei care fura masini inchiriate sau le vand, unii clienti le amaneteaza, lasandu-le pe mana camatarilor, sau le vandalizeaza, furandu-le rotile de rezerva, trusele de prim-ajutor si cricul, le lovesc ori nu platesc amenzile (in urma depistarii cu radarele fixe). "Legea incadreaza acest fapt la abuz de incredere, noi il consideram furt. Pentru noi este o dauna, contravaloarea nefiind restituita, nici macar partial, de societatile de asigurare, desi platim Casco mult mai scump decat normal", spune si administratorul firmei Crea Comercial Rent a Car, din Cluj : "Este clar ca trebuie legiferat ca «abuzul de incredere» sa fie asimilat in politele de asigurare ca si furtul. Daca nu se va ajunge la recuperatori pentru ca firmele de asigurari nu despagubesc masinile luate de la rent a car si nereturnate. Ori prevenim aceste furturi, ori punem GPS-uri si platim o firma de recuperatori care sa ne aduca masinile inapoi, cu orice mijloace. Se mai poate implementa sistemul de marcare, dar asta fara ajutorul autoritatilor nu are efect, pentru ca trebuie verificati vanzatorii de piese de schimb la mana a doua".
Lista neagra rent a car

Pentru a se apara de hotii de masini, administratorii firmelor rent a car au infiintat o "lista neagra" online a clientilor. Totul a inceput in toamna anului 2008 cand, in urma unei experiente nefericite, legata de inchirierea unei masini, o echipa a Cordial Rent a Car, din Bucuresti, a pus la punct un concept inovator de a sprijini firmele pagubite.

Astfel, inainte de a inchiria o masina unui client, reprezentantul firmei verifica daca persoana nu se afla pe acea lista, iar in caz afirmativ, ii respinge cererea. "Companiile aveau nevoie disperata de o baza de date prin care sa-si filtreze clientii, pentru ca, de multe ori, aparentele inseala. Te trezesti ca domnul care a venit la costum si ti-a lasat si o carte de vizita nu s-a mai intors cu masina sau a facut-o praf. Asa ca am creat listaneagra.com - o baza de date nationala, in care fiecare companie isi inscrie toti clientii care provoaca daune", explica Ciprian Pop, initiatorul proiectului.

Potrivit acestuia, daca un client provoaca o paguba unei firme rent a car, acesta nu va mai fi primit niciodata la acea firma, insa nici la vreo alta companie similara din Romania . Pana in prezent, baza de date are peste 200 de clienti-problema, zilnic fiind adaugati circa 20 de clienti noi.

Conform datelor de pe listaneagra.com, pana acum, peste 150 de firme participa la proiect, fiind inregistrate, zilnic, cinci alte firme. Dintre acestea, aproximativ 50 isi filtreaza zilnic clientii prin lista neagra.
Oficial, cazuri rare la Timisoara

La Timisoara au loc circa zece astfel de cazuri pe an. Politistii timisoreni confirma ca rareori prejudiciile sunt recuperate si, atunci cand se intampla acest lucru, este dupa cativa ani. Motivatia: reclamantii depun plangere prea tarziu, termenul-limita fiind doua luni de la data expirarii contractului de inchiriere a masinii.

"Am avut trei situatii in ultimii ani. Numai una dintre masini am recuperat-o in urma cu cateva luni, dupa ce fusese data in urmarire doi ani. Politistii au gasit-o intr-un garaj din Constanta", ne spune administratorul firmei Total Car, Viorel Gradinaru.

Reprezentantii firmei City Car ne spun ca si ei s-au confruntat cu astfel de situatii, iar o masina inchiriata in 2005 nu a fost gasita inca. "Politistii au gasit-o mai tarziu la un camatar, o daduse clientul ca gaj. Asa fac. Inchiriaza masina, fac contract cu firma si apoi, daca depasesc termenul, trebuie sa plateasca penalizari. Dupa, nu mai auzi nimic de ei, iar pana intervine Politia...", spune Gigi Radoi, administratorul firmei Primus Rent A Car. Administratorul mai spune ca problema cea mai urgenta la care ar trebui sa se gaseasca rezolvare este faptul ca firmele de asigurari refuza sa plateasca despagubiri firmei si recurg la diverse subterfugii pentru a se eschiva de aceasta responsabilitate.

DIANA MIHAI
sursa Timpolis
din data de 27.07.2009

5 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Abonați-vă la Postare comentarii [Atom]



<< Pagina de pornire